A piac és profit a gazdaság és a fennmaradás alapját képezik. Piacnak nevezünk minden olyan helyet, ahol pénzért cserébe termékeket árusítanak.
Ez lehet akár tényleges és elvont hely is, mint például egy zöldséges piac vagy egy online működő szolgáltatás. Az üzlet lebonyolítására eladóra és vásárlóra van szükség, tehát a csere valójában közös megállapodás szerint jön létre.
Az eladó hajlandó az adott áron megválni a terméktől, a vevő pedig hajlandó kifizetni az elkért pénzösszeget.
Piaci kategóriák
- szolgáltatáspiac
- árupiac
- munkaerőpiac
- pénzpiac
- információs piac
A pénzügyi piac alapja
A piac a keresletre és kínálatra alapszik. Ha ezek közül valamelyik egyáltalán nincs meg, akkor tulajdonképpen nem beszélhetünk piacról. A gazdaság körforgása szintén nagy szerepet játszik a piac fennmaradásában.
Piaci körforgás menete
A termelők fogyasztásra alkalmas cikkeket készítenek, amelyeket később pénzért árusítanak.
A fogyasztók megvásárolják a termékeket, ezzel pedig bevételt termelnek az adott vállalkozásnak.
A bevétel lehetőséget ad arra, hogy a termelők még több terméket hozzanak létre.
Ez a három feltétel szükséges ahhoz, hogy a piac körforgásként működjön és fenntartható legyen. A vállalkozásban dolgozó alkalmazottak szintén fogyasztók, akik a fizetést a cég termelt profitjából kapják.
Mostmár érthető, hogy miért ennyire fontos a körforgás és az egyensúly.
Kereslet fogalma
A kereslet egy olyan mennyiséget fejez ki, amelyet a vásárlók a termékből adott áron hajlandóak megvásárolni.
Ez még nem jelenti azt, hogy a cikkből ugyanannyi példány fog elkelni, mint amennyit a kereslet diktál. A legtöbb esetben kevesebb eladott egységre kell számítani.
-
Aggregált kereslet: egy adott csoport minden elérhető termékére vonatkozó kereslet, általában árszínvonalat mutat meg
-
Egyéni kereslet: egyetlen személy egy termékre való kereslete
-
Piaci kereslet: az egyéni keresletek összege, tehát a személyek sokasága
A kereslet típusai
Ha a kereslet szót hallod, akkor a legtöbbször a piaci keresletre kell gondolni. Ez az a kereslet, amely egy cég számára nagyon fontosnak bizonyul.
A kereslet törvénye
Alacsonyabb ár mellett nagyobb, magasabb ár mellett pedig kisebb kereslet lesz egy termékre.Keresleti függvény ábrázolása
Vegyünk példának egy fiktív terméket, aminek az ára alapján felmérjük a keresett mennyiséget. A keresett mennyiség ebben az esetben darabszámot fog jelölni:
Ár | Keresett mennyiség |
---|---|
100 Ft | 50.000 db |
150 Ft | 25.000 db |
200 Ft | 10.000 db |
250 Ft | 8.000 db |
300 Ft | 7.000 db |
350 Ft | 5.000 db |
500 Ft | 4.000 db |
750 Ft | 2.000 db |
1.000 Ft | 1.000 db |
A táblázatból egyértelműen kiderül, hogy a termékből sokkal több darab kelne el alacsonyabb ár mellett. A felírt adatokat a következő módon ábrázoljuk:
A keresleti görbének nem kell minden pontját feltüntetni. A görbe balról jobbra ível és megfelel a kereslet törvényének, miszerint az ár fordítottan arányosan befolyásolja a kereslet mértékét.
Kínálat fogalma
A kínálat a cégek eladási szándékát fejezi ki. Ez az a mennyiség, amelyet a termelők az adott ár mellett hajlandóak és képesek eladni. Egy termék esetén ez például a legyártott, el nem adott példányok számát jelenti.
A kínálatot szintén rengeteg tényező befolyásolja és ha vállalkozóként nem teszel eleget a keresletnek, akkor a piacon könnyen háttérbe kerülhetsz. Pont ezért fontos, hogy a cégek kellő képpen fel legyenek szerelve és a munkájuk alatt a hangsúlyt a hatékonyságra fektessék.
A piaci ár, piac és profit
Az ár nagyon fontos tényező, ugyanis egy esetleges árváltozás rengeteg következményt vonhat maga után.
Mindenkinek az a célja, hogy a lehető legnagyobb profitot termeljen, ezért a vállalkozások úgy árazzák be a termékeket, hogy a legjobb hatást keltsék.
- A legtöbb cég az alacsony árra koncentrál, ugyanis minél olcsóbban árulsz valamit, annál több vevőt csalhatsz magad köré (feltéve, hogy hasznos és jó minőségű terméket gyártasz).
- A luxuscikkek esetén teljesen más a helyzet, ugyanis a luxuscikkek nem az átlag fogyasztók számára készülnek. Ezeknek a cégeknek az éri meg jobban, hogy magas áron, kevesebb terméket forgalmazzanak.
A termékek ára nagy mértékben függ a kereslettől és a kínálattól.
Mindig fontos lesz, hogy a konkurens cégek milyen árban dolgoznak, ugyanis ez fogja meghatározni az adott vállalkozás sikerét, fennmaradását. Az ár befolyásolja a keresletet, ugyanis ha túl drága valami, akkor egyszerűen nem éri meg megvásárolni.
Piaci egyensúly
Piaci egyensúlyról akkor beszélünk, ha a kereslet megegyezik a kínálattal.
Ez valamilyen szinten egy ideális helyzetet jelent, amit főleg huzamosabb időre, szinte lehetetlen elérni.
A keresletet és a kínálatot legtöbbször a fent bemutatott módszerrel ábrázolják, az így kapott görbe pedig szemléltetni tudja a pénzügyi piac aktuális helyzetét. Ha ez teljes egyensúlyban van, akkor a görbe helyett egyenest kapunk.
A tökéletes piac
Általában az összes piacot egy ideális piachoz hasonlítják, viszont egyértelmű, hogy tökéletes piac a gyakorlatban nem létezik. A felvetés azért szükséges, hogy könnyebben fel tudják mérni az adott piac teljesítményét, valamint fejlődését.
-
A legyártott termékek között nincsen minőségi eltérés.
-
Nincsenek sem helyi, sem időbeli különbségek.
-
A piac összes embere tisztában van a vásárlás végeredményével.
-
A szereplők azonnal reagálnak a piaci változásokra.
-
A piaci szereplők a maximális hasznosságra fektetik a hangsúlyt.
Az ideális piac feltételei
Ha bármelyik feltétel nem teljesül, akkor nem beszélhetünk ideális esetről.
A tőzsde az a piac, amely a tökéletes piac fogalmához a legközelebb áll.
Egy tökéletes piacon a különböző termékek ára kiegyenlítődik, ugyanis ha mindenki tökéletes és ugyanolyan jó minőségű terméket árul, akkor a vevők a legolcsóbb lehetőséget fogják keresni. A többi cégnek muszáj alkalmazkodnia, ezért mindenki ugyanazon az áron árulna.
A piac a társadalmi életnek szerves részét képezi, ezért a működésével érdemes tisztában lenni.
A kereslet és a kínálat nagy mértékben befolyásolja a cégek működését, és ha a vállalkozások nem intézkednek, akkor komoly problémák léphetnek fel.
Ha értesz a piachoz, akkor könnyebben fel tudsz készülni az esetleges változásokra.
Gyakran Ismételt Kérdések
Mi történik, ha a kínálat nagyobb a keresletnél?
Mi történik, ha a kereslet nagyobb a kínálatnál?
Mit jelent a kereslet rugalmassága?
Hogyan lehet elérni a piaci egyensúlyt?
Összefoglaló
A kereslet és kínálat alapvető piaci fogalmak, melyek jelentésével érdemes mindenkinek tisztában lenni. A kereslet és kínálat mértéke befolyásolja a piaci árakat, viszont a megfelelő előkészületekkel ki lehet küszöbölni a magas ingadozásokat. A legtöbb vállalkozónak a piaci egyensúly megteremtése a cél, viszont piaci egyensúlyról nagyon ritkán és csak rövid időtávon beszélhetünk.Források
- Kereslet - WikipédiaOlvasva: 2021. 11. 19.
- Kereslet és kínálat - penziranytu.huOlvasva: 2021. 11. 19.